top of page

Konsultsnack - Möt Jimmy Andersson!


Möt Jimmy Andersson, frilansare och mobilutvecklare på Arlyn Group. Vi satte oss ner med Jimmy för att höra hans tankar och funderingar kring frilansandet samt om samarbetspartners inom konsultbranschen.



Berätta lite om dig själv Jag är en gammal musiker som sadlade om och startade eget bolag. Jag utbildade mig på Chalmers, inom Data Science och AI, och ramlade därefter in i ”mobilutvecklingsträsket”, vilket jag tycker är ett spännande område. I dagsläget sitter jag i ett uppdrag hos BokaDirekt där jag utvecklar deras iOS-app och trivs väldigt bra.


Varför startade du eget och vad är fördelarna med det? Jag har tidigare drivit eget, då inom musik, innan jag startade inom IT-branschen och trivs väl i den formen. Tidigare har jag varit anställd inom andra branscher och tröttnade på att man är utbytbar och kan behandlas därefter. För mig var det framför allt friheten och att skapa fina samarbeten som lockade.


Jag kan bestämma över min vardag och mitt arbete, en frihet som inte går att hitta någon annanstans. Det i kombination med att komma närmare mina samarbetspartners och känslan av att arbeta tillsammans för att uppnå bästa möjliga resultat till slutkund. Det är roligt och spännande att driva ett företag med allt vad det innebär. Det finns så klart skräckhistorier om bokföring och att det är jobbigt med myndighetskontakter, pappersarbete osv. Trots det är det något speciellt med att få skicka sin första faktura och ticka in det i bokföringen. Du får även bra överblick över hur det går, vad du lägger dina timmar på och snabb återkoppling. Det blir helt enkelt ett kvitto på hur uppdraget går, vilket är positivt. Att dessutom kunna planera sin ekonomiska situation och kunna välja vad jag faktiskt vill köpa är ett stort plus. Sköter jag mitt bolag ordentligt så kommer jag kunna ta ut mer pengar i och med att jag kan bestämma var jag ska lägga mina kostnader.


Vad anser du är viktigt vad gäller uppföljning mellan dig och samarbetspartner? Kommunikation är viktigt under en uppdragsperiod, oavsett vad den gäller. Det behöver inte vara fasta tidpunkter som man har uppföljning, utan snarare att känna sig bekväm med varandra, kunna ställa frågor, bolla saker osv. Det är viktigt att saker som kan lösas sinsemellan inte spiller över på kunden, utan att man har tillit till sina samarbetspartners och är ett team. Det är skönt att ha en samarbetspartner som kan ta de mer formella kontakterna kring avtal, förlängning och arvodesrelaterade ärenden. I korthet är det viktigt med tät kontakt, utan att behöva schemalägga den. Det ska vara en transparent dialog där jag vet att jag får stöd när det behövs och svar på eventuella funderingar.


Ibland kan det hända att man får återkoppling från både kund och samarbetspartner, vilket jag tycker är både bra och viktigt. Det är skönt att få återkoppling från flera håll för att säkert veta att den feedback du får stämmer eller inte. Du kan få beröm direkt från beställaren, men det är skönt att även den bekräftad från samarbetspartnern.



Bli en del av Aliants partnernätverk du också!

bottom of page