top of page

Samhörighet - En förutsättning hos moderna konsultbolag.


Möt Jenny Nirs, VD på konsultföretaget Qrew, som berättar om hur de skapar en trivsam arbetsmiljö där konsulterna känner samhörighet.



Berätta lite om dig själv & Qrew

Jag startade min IT-karriär som Sharepoint-konsult på Volvo och arbetade där ett par år i olika roller. Kodning gjorde andra bättre än mig så jag gick över som Team Manager, Projektledare, Business Analyst och till sist hamnade jag på säljsidan. Det resulterade i att jag fick chans att bygga upp en IT-avdelning på ett konsultbolag i stan och därefter kom möjligheten på Qrew. Nu har jag varit här i två år och har under den tiden startat upp en in-house-del, förvaltnings- och projektåtaganden med mera.


Qrew är ett mindre bolag och är just nu 24 personer. Vi är en del av QGroup som har 36 dotterbolag och 800 konsulter världen över. Varje bolag sköter sig självt, men man har centrala hjälpmedel, exempelvis en ekonomifunktion. Vi kan också gå ihop för att svara upp på ramavtal, hjälpas åt med underkonsulter från systerbolag etc.


Hur arbetar ni för att konsulter ska känna tillhörighet till Qrew?

Eftersom de flesta av våra konsulter sitter ute i uppdrag hos våra kunder har vi alltid folk på kontoret minst två dagar i veckan. På så sätt finns det alltid möjlighet för våra konsulter att komma in och umgås med oss. Vanligtvis är det onsdagar & ”Open Fridays” där allt handlar om att hitta gemensamma aktiviteter. Idag hade vi till exempel en gemensam lunch med alla. Vi försöker alltid ha en större aktivitet i månaden – här närmast frågesportsupplevelse och pizzabak hemma hos mig. Annars kör vi digitala kompetensluncher, en vårresa med Qrew och julfest med hela QGroup. Vi är dessutom lyckligt lottade att ett av våra systerbolag är ett eventbolag som kan hjälpa oss med aktiviteter.


Vi har dessutom något som heter ”The Quest”, alltså gamification av kompetensutveckling och huvudsakligen av de mjuka värdena. Mer ingående består The Quest av 8 st böcker och i varje bok finns olika utmaningar. Utmaningarna varierar från att konsulten ska dra ihop en AW, lägga till 10 personer från sitt uppdrag på LinkedIn, hålla ett föredrag eller planera en middag för gänget. Konsulten vinner ”Qoins” för varje avklarad aktivitet som denne kan köpa saker för. Du får dessutom en bonus för varje avklarad bok. Varför gör vi det här? Jo, det är ett kul sätt för konsulterna att utmana och utveckla sina mjuka värden.


Vad är viktigt för att en konsult ska trivas, enligt dig?

Det viktigaste, enligt mig, är att konsulten ska känna samhörighet med bolaget. Varför ska jag jobba hos Qrew och inte hos en kund eller konkurrent? För oss handlar det mycket om att vi inte rekryterar för många, utan vi rekryterar på referenser. På så sätt känner vi många redan innan de börjar. Vi vet då att personen som ansluter kommer trivas i gruppen och bidra till att göra den ännu bättre. Vi är mer ett kompisgäng här än att varje person bara ska ut och tjäna pengar.


Sedan har jag och vi en stark tro på att en platt organisation, utan hierarkier, skapar en bra arbetsplats. Ständig dialog med konsulten är viktigt, men istället för utvecklingssamtal har vi ”Questen”. Det är också viktigt att konsulten känner sig utmanad och får möjlighet att vidareutveckling sig för att den ska vilja stanna. Vi fixar exempelvis kurser för att ta konsulterna till nya kompetensområden. In-house-delen underlättar mycket för då får konsulten möjlighet att se hela flödet istället för att hoppa in i ett uppdrag direkt. Det blir en mjukstart där du får pröva på. Framför allt är Qrew ett bolag med ett gött gäng så det är lätt att komma in. Det underlättar att vi har så många bra och fina människor här.


Vad är ditt bästa tips till andra för att få sina konsulter att trivas?

Involvera era konsulter i beslut och få dem att känna sig delaktiga. Vi tar beslut ihop och involverar dem. Exempelvis fick vi nyligen frågan om vi ville flytta ihop med ett större bolag och dela lokaler, men vi röstade och då blev beslutet att sitta kvar i vår lilla håla (haha). Delaktighet är väldigt viktigt och konsulten ska känna att man är en del i bolaget. Då är det viktigt att ha dörren öppen och ha mycket gemensamma aktiviteter för att personen ska känna sig hemma här. Vi gjorde faktiskt en enkätundersökning kring detta och det som kom fram var att alla önskar ännu mer tid ihop.






Läs mer om Qrew på deras hemsida.

bottom of page